INFORMACJE DLA RODZICÓW

Rodzic ważnym partnerem dla nauczyciela

W procesie wychowania i edukacji dzieci w przedszkolu, muszą również brać aktywny udział rodzice. Aby tak się stało, powinna istnieć faktyczna i efektywna współpraca między nauczycielem zajmującym się dziećmi przez rok oraz rodzicami odpowiedzialnymi za dzieci przez całe ich niedorosłe życie.
Rodzice najwięcej wiedzą o dziecku, ich informacje i doświadczenia sięgają wstecz. Rodzice (pod warunkiem, że mają dobry kontakt z dzieckiem) mogą być dla nauczycieli źródłem wiedzy o aktualnych przeżyciach dziecka. Przedszkole może wspomagać, współpracować, wzmacniać lub kompensować braki w opiece rodzicielskiej. Nie zastąpi jednak rodziców, nie weźmie za dziecko odpowiedzialności i dopóki rodzice mają nieograniczone sądownie prawa rodzicielskie, nie wolno nauczycielom przedszkola robić niczego wbrew ich woli.

Nauczyciel w przedszkolu opiekuje się dzieckiem w czasie, kiedy rodzice pracują, nauczyciel dostarcza dziecku okazji do rozwijania umiejętności, stwarza sytuacje wychowawcze, dba o jakość propozycji programowych. Nauczyciel powinien w ważnych sprawach uwzględniać zdanie rodziców, nawet, jeżeli uważa, że rodzice nie są ekspertami, np. nikt nie ma prawa robić dziecku badań lub testów psychologicznych bez zgody rodziców.

Prawdziwe partnerstwo i współpraca nie są łatwe. Obie strony wciąż wiele dzieli, obie strony potrzebują wiedzy, umiejętności i okazji, aby mogły zbliżyć się do siebie.
 Co może dać każdej z zainteresowanych stron dobry kontakt?

Nauczyciele:

Rodzice:

  1. Więcej wiedzą o dziecku, łatwiej im się pracuje.
  2. Czują się bezpieczniej, wiedzą, że ich praca znajduje zrozumienie, że nie działają w próżni.
  3. Mają możliwość korekty działań wychowawczych, tak, żeby jak najlepiej zaspokajały potrzeby dzieci.
  4. W trudnych sytuacjach mogą liczyć na współpracę rodziców.
  5. Czują się docenieni, traktowani jak partnerzy.
  6. Są śmielsi w proszeniu o pomoc i dzieleniu się trudnościami.
  1. Mają więcej informacji o dziecku, lepiej je poznają, zaspokajają ciekawość i poczucie dumy z dziecka. 
  2.  Czują się bezpiecznie wiedząc, że w każdym momencie spotkają się ze zrozumieniem i zainteresowaniem u
    nauczyciela. 
  3.  Mają możliwość zwiększania swoich
    kompetencji wychowawczych, w sytuacjach kryzysowych mogą sprawniej udzielić pomocy dziecku. 
  4.  Czują się ważnymi osobami, partnerami w
    wychowaniu.
  5. Są śmielsi w proszeniu o pomoc i dzieleniu się trudnościami.

 

DEKALOG DLA RODZICÓW :
 

1. Nie upokarzaj dziecka, bo ono, tak jak ty, ma silne poczucie własnej godności.

2. Staraj się nie stosować takich metod, których sam w dzieciństwie nie akceptowałeś.

3. Pozwalaj dziecku dokonywać wyboru najczęściej jak możesz.

4. Jeśli zachowałeś się wobec dziecka niewłaściwie, przeproś je i wytłumacz.

5. Nie bój się utraty autorytetu - dziecko i tak wie, kiedy popełniasz błędy.

6. Nigdy nie mów źle o dziecku, szczególnie w obecności innych osób.

7. Staraj się być konsekwentny: jeśli obiecujesz- dotrzymuj słowa, jeśli zabraniasz- wytrwaj w postanowieniu.

8. Nigdy nie mów "zrobisz to, bo tak chcę" - jeżeli musisz czegoś zabronić, zawsze to uzasadnij.

9. Gdy nie wiesz, jak postąpić, pomyśl, jak ty poczułbyś się, będąc dzieckiem.

10. Staraj się być czasem adwokatem własnego dziecka.