Dojrzałość szkolna dziecka

Dojrzałość szkolna dziecka - informacje dla rodziców
 
Oto 20 pytań - wskaźników dojrzałości szkolnej sześciolatka, które mogą wykorzystać rodzice do obserwacji swojego dziecka (W. Brejnak "Kocham i wychowuję. Poradnik dla rodziców i nauczycieli", Oficyna Wydawniczo-Poligraficzna i Reklamowo-Handlowa Adam, Warszawa 1993, s. 68-69):
  1. Czy dziecko potrafi obchodzić się z przyborami do rysowania, kolorowania i pisania? Czy koloruje obrazek, nie wychodzi poza linię? Czy rysuje postać człowieka, zachowuje podstawowe propozycje poszczególnych części ciała?
  2. Czy potrafi lepić z plasteliny lub gliny? Czy potrafi ciąć nożyczkami według wytyczonej linii prostej i krzywej?
  3. Czy potrafi grupować różne przedmioty według barw, kształtu i wielkości? Czy potrafi sortować znane mu przedmioty lub ich obrazki, według określonej zasady, np. owoce, zwierzęta, zabawki, pojazdy, itp.? Czy potrafi wybierać takie same litery, wyrazy? Czy potrafi złożyć np. widokówkę rozciętą na kilka części?
  4. Czy potrafi wymienić kilka różnic w dwóch pozornie podobnych do siebie przedmiotach lub obrazkach?
  5. Czy potrafi dobrać w pary obrazki lub przedmioty z uwzględnieniem jakiejś cechy wspólnej, np.: krowa-mleko, koń-furmanka, liść-drzewo, pasta do zębów –szczoteczka itp.?
  6. Czy potrafi wyodrębnić z otoczenia dźwięki różnych pojazdów, instrumentów muzycznych, głosy ptaków lub innych zwierząt?
  7. Czy potrafi wyróżnić głoskę na początku i na końcu wyrazu?                                   Czy potrafi zróżnicować wyrazy dźwiękopodobne, np.: półka – bułka, Tomek – domek itp.?
  8. Czy potrafi odtworzyć prosty układ rytmiczny wystukany przez dorosłego?
  9. Czy potrafi podzielić wyraz na sylaby, np.: lo-ko-mo-ty-wa?
  10. Czy potrafi rozwiązać proste zagadki typu: chodzi i bije, a nie je i nie pije; posadzisz je wiosną, to latem grzechotki wyrosną?
  11. Czy swobodnie umie liczyć kolejno do 6 a po przeliczeniu potrafi powiedzieć, ile jest przedmiotów?
  12. Czy potrafi wykonać proste ćwiczenie gimnastyczne, np. skakać na jednej nodze i na obu nogach? Czy potrafi stać przez chwilę na jednej nodze z zamkniętymi oczami? Czy sprawnie rzuca i łapie piłeczkę?
  13. Czy potrafi samo zasznurować sznurowadła, zapinać guziki?
  14. Czy odróżnia lewą stronę swego ciała od prawej? Czy potrafi pokazać prawą rękę czy lewe ucho u osoby stojącej na wprost? Czy posługuje się zawsze jedną ręką - którą?
  15. Czy potrafi zgodnie bawić się w grupie, np. budując z kimś zamek z klocków, czy współdziała przy tym, czeka na swoją kolej itp.? Czy zawsze kończy rozpoczęta zabawę, a po skończonym zajęciu sprząta po sobie ?
  16. Czy potrafi przez dłuższą chwilę uważnie słuchać opowiadania, bajki czy muzyki?
  17. Czy opowiadając, np. co przedstawia dany obrazek, posługuje się rozwiniętymi zdaniami, uogólnia temat, uzasadnia akcję? Czy prawidłowo wymawia głoski? Czy wymowa jest poprawna również pod względem gramatycznym?
  18. Czy umie podporządkować się poleceniom słownym, jest w miarę zdyscyplinowane? Czy potrafi wykonać 3-4 polecenia według kolejności podanej przez dorosłego?
  19. Czy wie ile ma lat, gdzie mieszka, czym w pracy zajmują się rodzice?
  20. Czy przy rozstaniu z opieką (np. w przedszkolu) jest pogodne? Czy łatwo nawiązuje kontakt z dorosłymi?
  21. Czy w działaniu jest dość szybkie oraz w miarę swobodne i samodzielne? Czy zachowuje się odpowiednio do sytuacji?